Nytt trädgårdsrum

Jag har gjort i ordning ingången till trädgården tidigare, men jag är inte riktigt nöjd med det första rummet som man kommer till. Det är för många olika material och det blir därmed rörigt och oroligt. Man går in i trädgården genom att trampa på några svarta skifferstenar som kantas av betongstenar. Vackra gröna växter såsom gräs, alunrot och höstanemon omger gången. Denna del känns bra, men sen är jag inte nöjd med resten.

P1030255

Huset kantas av kullersten som har funnits här sedan tidigare. Utanför kullerstenen har jag gjort ett land och utanför landet finns gräsmattan. I gräsmattan har jag lagt några trampstenar. Det är här jag inte är nöjd eftersom det känns rörigt. Dessutom är det denna del som man ser inifrån huset, framför allt på vintern när vi sitter och äter vid matsalsbordet innanför fönstret. Under denna tid är perennerna vissna och det finns inget vackert att se på.

P1000904

Jag ville göra en vinterträdgård, med växter som ser vackra ut även vintertid. Dessutom ville jag att gången skulle gå fram till uteplatsen och att det skulle bli mer av ett rum.

P1030266

Jag började med att gräva bort gräset som inte skulle vara kvar och provade mig fram med hur gången skulle se ut.

DSC00531

Så här blev gången. Jag täckte ytan med markduk och fyllde på med sten på hela ytan. jag har tänkt plantera några olika grässorter i stenen.

IMG_0168 Min man har hjälpt mig att bygga en spaljé som ramar in dett rum. Jag kommer så småningom att måla det svart.

IMG_0174Här är ingången till trädgården.

One thought on “Nytt trädgårdsrum

  1. Riktigt snyggt! Vi har täckt en stor yta med grus vid växthuset/kökslandet. Vi hann inte riktigt färdigt förra året men det får vi göra i år. Det blir mindre och mindre med gräsmatta här. Har lovat barnen att det ska finnas gräs kvar så vi kan spela kubb…:-)
    Ska fortsätta kolla in din blogg, nyfikenheten blev stor:-)
    / Sylvia

Kommentera

