Ljusstöpning

De flesta brukar stöpa ljus i december, men denna månad är mycket hektisk, så jag tycker det är svårt att hinna det då. Därför brukar jag och mamma stöpa ljus efter jul istället. De    flesta ljus sparas sedan till nästa jul, så har man dem klara i god tid:-)

P1030599 Vi börjar med att smälta bort stearinet från förra årets ljus. Då blir stommarna rena från stearin så att de kan användas igen och stearinet kan återanvändas.

P1030600 Här har jag knutit i nya vekar på en stomme. Andra änden av veken sätter jag fast i kartong. Ovanpå kartongen har jag fäst två pinnar som gör att jag kan hänga upp ljuset efter att jag har doppat ner det i stearinet.

P1030601 Här har jag hängt upp mina kronor efter att jag har doppat dem en gång.

P1030606 Grytan består till större delen av vatten och översta lagret är stearin. Vattnet ska hålla 65-75 grader.

P1030610 Efter några timmars doppande, börjar kronorna ta form. De kronor som doppas upp och ner får droppar.

P1030613

Här är ljusen klara.

P1030615

P1030616

4 thoughts on “Ljusstöpning

  1. Jättefina ljus 🙂 har en fråga, då jag själv har provat att stöpa egna ljus. Gjorde en stomme utav ståltråd (bara en rund ring) fäste 2 vekar i den. Hängandes i vekarna, doppade jag (alltså ringen längst ner). Jag fick inte ringen rund utan den droppade, vad gjorde jag för fel?!

    • Hej Jenny!
      Om du inte vill ha dropparna, så kan du dra med handen under ringen vid varje doppning. Det kan ju i och för sig vara snyggt med dropparna.
      Du kan också vända på steken och knyta i några snören i ringen som du fäster i en kartong och doppa allt upp och ner. Då kan du få dropparna på andra sidan av ringen. Vad du då måste tänka på är dra av stearin i toppen av ljusveken, annars försvinner veken.
      Lycka till.
      Hälsningar Malin

Kommentera

