Stolsöverdrag

Nu har våra matsalsstolar fått sig en ansiktslyftning. Jag tycker att de är lite mörka och har länge tänkt sy stolsöverdrag till dem i en ljus färg. Jag köpte ett lite kraftigare bomullstyg på IKEA, som jag tänkte skulle bli lämpligt för detta. Jag började med att rita ett mönster, genom att rita av stolarna på ett gammalt lakan. Jag gjorde en framdel, en bakdel, sidstycken och en kjolsdel. Sedan var det dags att sy och prova tills det blev som jag tänkt mig. På baksidan slog jag i öljetter och trädde i ett bomullsband.

Så här blev det:

P1030730 P1030729

P1030732

Så här ser stolarna ut utan stolsöverdragen.

7 thoughts on “Stolsöverdrag

  1. Jättefina, har exakt samma stolar och hittar inga stolsöverdrag någonstans, blir tokig. Du får gärna maila mig instruktioner

  2. Undrar som tidigare.. Har likadana stolar och hittar ju inga överdrag någonstans. Har du steg för steg el närmare beskrivning? Tacksam för svar 🙂

Kommentera

