Mössor

Efter en vecka i italienska alperna har jag blivit sugen på lite nya mössor. Borde egentligen sytt mössorna innan jag åkte, men det fanns inte tid till det då. Har nu knåpat ihop tre mössor och en halsduk/pannband av tyger jag hade hemma.

P1030980

Här är en beskrivning om du vill prova att göra egna:

Jag började med att rita av en mössa som jag tyckte fungerade bra i storlek och form. Mössan är sydd i dubbelt tyg med tygvikning mot nedre kanten. Använd töjbart tyg. Jag har använt bomullstrikå, men jag tror det bästa är med en blandning av bomull/lycra.

P1030970 P1030971

Börja med att sy långsidan. Vik mössan dubbel så att alla sömmar kommer in mot avigan. Markera därefter insnittet.

P1030973 P1030974

Sy insnittet, samt toppen på mössa. Vräng mössan och den är klar.

Så här syr du halsduken/pannbandet:

P1030976           P1030977

Sy ihop på längden. Vräng tyget och sy bakre sömmen räta mot räta så mycket du kommer åt.

P1030978           P1030979

Det sista syr du ihop för hand.

P1030980

Du syr lätt några mössor en kväll. De kostar ca 200 kr i handeln och dessa fick jag av resttyger jag hade hemma:-)

One thought on “Mössor

  1. Ping: En ny mössa | Malins trädgård och pyssel

Kommentera

