Ett stort tomrum

Vårt stora paradisäppelträd har under de senaste åren fått någon form av svampsjukdom som gör att löven vissnar och trillar av. Jag har fått rådet att kratta upp alla löv och slänga dessa och jag har krattat, krattat och krattat. Nu har jag gett upp och igår sågade vi ner trädet. IMG_0339

IMG_0340 Här ser man några av de angripna bladen. De blir först röda, därefter vissnar de och trillar av. Detta sker redan i juni.

IMG_0342  Förödelsen i trädgården när trädet hamnade på marken.

P1040216Så här vackert blommade trädet i maj. Direkt efter blomningen började bladen att vissna:-(

Nu är det otroligt tomt på denna plats. Något nytt träd måste planteras här, men frågan är vilken sort. Jag har börjat spana på träd på olika bloggsidor och jag ska snart ta en tur till plantskolan. Kan det vara så att paradisträdets svampskukdom kan finnas kvar i marken och smitta det nya trädet? Kanske bäst att vänta ett tag, men tomrummet måste fyllas ut så småningom.

2 thoughts on “Ett stort tomrum

Kommentera

