En ny symaskin

Jag har köpt en ny symaskin. Ny och ny, den är egentligen ganska gammal och jag har inte direkt tänkt att använd den för sömnad, utan det är underredet jag vill åt. Jag har letat efter en gammal symaskin ett tag nu, tycker det är så snyggt i trädgården, och nu har jag då fått tag på en. Jag har även fixat en betongskiva som jag har lagt ovanpå underredet. Själva symaskinen tänkte jag ställa i slöjdsalen på jobbet.

P1040618

Betongskivan gjorde jag så här:

P1040577

Jag gjorde en form av formplyfa och träribbor. Jag förberedde en bit armeringsjärn som täckte större delen av ytan. Sedan var det bara att blanda finbetong och vatten till en grötliknande massa och fylla ut i formen. När jag var halvvägs la jag i armeringsjärnet och fyllde sedan på med mer betong. Det är bra att banka på formen under arbetets gång för att få bort luftbubblor. Därefter får betongen härda några dagar.

Här är det färdiga resultatet:

P1040621P1040623

Kommentera

