Rabarberblad i betong

Betong i trädgården är ett trevlig inslag och det är dessutom väldigt kul att jobba i betong. Denna sommar har det blivit 2 rabarberblad (varav jag gav bort det ena), ett stort avlångt fågelbad, en bordsskiva till ett symaskinsunderrede och några småföremål. De senare ska jag visa vid ett senare tillfälle.

Mitt rabarberblad pryder sin plats vid entrén:

P1040648

Här är en beskrivning på hur man gör ett fågelbad i betong:

P1040376 Jag använder finbetong, som jag blandar med vatten, lite i taget, till en jämn, grötliknande smet. Jag blandar för hand, men man kan även använda en betongvisp, som man monterar på en borrmaskin.

P1040374Bygg upp en liten kulle i sand. Lägg ett rabarberblad (eller annat blad) med ådringen uppåt.

P1040377 Täck rabarberbladet med ett lager betong. Armera med hönsnät och lägg på ytterligare ett lager betong.

P1040378Betongen ska sedan härda i några dagar. Täck bladet med plast och vattna gärna på det några gånger, för att undvika att det spricker.

P1040651 Detta blad gjorde jag för två år sedan. Det var i tunnaste laget och jag hade antagligen armerat det dåligt, för det har spruckit på mitten. Jag tycker dock att det är fint i alla fall.

P1040650Jag tror inte att man kan ha för många fågelbad. Eller?

One thought on “Rabarberblad i betong

  1. Ping: Betong till trädgården | Malins trädgård och pyssel

Kommentera

