Rektangulärt fågelbad

I somras gjorde jag ett större rektangulärt fågelbad i betong, som jag ännu inte har visat här på bloggen. Jag gjorde fågelbadet i början av sommaren, men det tog ett tag innan jag plockade ut det ur formen och fick det på plats.

Jag hade tänkt mig att ha sten och gräs omkring fågelbadet och att platsen skulle vara ganska öppen. Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Jag planterade nämligen dahlialökar ganska nära denna plats och tänkte inte på att de blev hyffsat stora. Jag tror att dahliorna dessutom har brett ut sig lite extra nu när de fick mer plats och blivit större än vad de brukar att bli. Jag får helt enkelt fixa till platsen så  som jag vill ha den nästa år, när dahliorna är upptagna ur jorden och trädgårdssäsongen börjar om igen.

IMG_0698

P1040387Min pappa hjälpte mig att bygga formen. Bottnen består av formplyfa och på sidorna skruvade han ihop brädor. Han byggde även en liten låda inuti, där bottnen består av överblivet golvplank. Sen var det bara för mig att blanda finbetong och vatten och fylla formen med detta. Jag har även armerat med armeringsnät.

Det var inga problem att få bort formens yttre delar, men insidan var lite svårare att få loss. Jag väntade ett tag innan jag tog bort formen, men jag har hört av en snickare att man kan ta bort formen redan nästa dag, så hinner den inte fastna på samma sätt.Jag har varit lite feg och varit rädd att betongen ska spricka om jag tar bort formen för tidigt, men jag ska testa detta nästa gång.

3 thoughts on “Rektangulärt fågelbad

  1. Vilken fin blogg du har! Hittade hit fån Bettinas blad. Jätte snyggt fågelbad!! Kul att se något rejält än bara gjutna rabarberblad. Det är ungefär vad jag gör.
    Ha det gott!

  2. Ping: En helg fylld av grävande | Malins trädgård och pyssel

Kommentera

