Ny teknik ger jämn yta av betongföremål

Jag har lärt mig en ny teknik för att få ett perfekt resultat på betongföremål. Om man har en form, fyller man först ett tunt lager med betong (0,5-1 cm). Dutta med fingrarna ordentligt utmed hela ytan noggrannt och fyll på med mer betong i små omgångar.  Stenarna som finns i betongen flyter upp till ytan och man får en jämn yta.

P1040739Här har jag lagt betong på en silverbricka.

På den övre bilden ser man resultatet efter att jag la ett tunt lager betong och duttade noggrannt med fingrarna. Ytan blev jämn och snygg.

På den nedre bilden var jag inte lika noggrann med duttandet. Jag la på betong och skakade brickan lite lätt och resultatet blev ojämn med en hel del hål.

P1040740

P1040736Här har jag gjort två grodor och använt samma form. Den vänstra grodan gjorde jag genom att skaka formen, den högra grodan gjorde jag genom att lägga ett tunt lager betong och därefter duttade jag och fyllde på i små omgångar. Resultatet talar för sig själv.

3 thoughts on “Ny teknik ger jämn yta av betongföremål

  1. Tack för bra inlägg om betongprojekt! Ska pröva detta första gången nu i veckan tillsammans med svärmor och hennes vän som är mer erfarna. Har en fråga som kanske är dum men som jag gärna vill ha svar på. Har du ”offrat” fatet för attagöra betongfatet?

Kommentera

