Den första frosten

Så kom den då, den första frosten. Det var bara någon enstaka minusgrad, men det räckte för att förstöra mina dahlior. Trist! Jag visste ju att det skulle bli kallt på natten och en fiberduk över dahliorna på natten hade definitivt räddat dem, men det blev naturligtvis inte gjort. Ja, ja, det är bara till att klippa ner det vissna. Vissa delar verkar ha klarat sig, så kanske kan jag få uppleva några ytterligare blommor.

Vi hade gäster hemma både på fredagen och lördagen och jag hittade några dahlior som gick att rädda till dukningen.

P1040810 P1040807 P1040811

Det blev äppelkaka till efterrätt.

P1040806

100 g mandelmassa
3 st ägg
1,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
50 g smör, smält
3-4 st äpplen

Servering

glass, vaniljsås eller vispad grädde

Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
2. Riv mandelmassa och blanda med äggen, ett i taget. Rör ner socker.
3. Blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker. Rör ner det i äggsmeten. Tillsätt mjölk och smält smör.
4. Skala och klyfta äpplena.
Lägg hälften av äppelklyftorna botten av formen. Häll 1/3
av smeten i formen och äppelklyftor ovanpå i ett fint mönster. Täck med smet och lägg på ytterligare äppelklyftor och häll på resterande smet.
5. Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.
6. Pudra över florsocker när kakan svalnat. Servera med glass eller vispad grädde.

Receptet hittade jag på Allt om mat

2 thoughts on “Den första frosten

Kommentera

