Det luktar glögg

Jag har gjort egen glögg och det luktar jul i hela huset. Jag satte den i lördags och den står nu och puttrar i köket. Jag har inte gjort egen glögg tidigare, så jag vet inte riktigt hur det här kommer att gå, men jag surfade runt på nätet och hittade ett recept som verkade bra. Glöggen ska stå 3-6 veckor och jag tror att den blir bättre ju längre den står. Kanske kan det bli lite provsmakning till advent.

Recept på egen glögg

5 liter svagdricka

5 skivade råa potatisar

1 paket bakjäst, 50 g

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)

1 kanelstång

1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)

2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

P1040882  Här har jag blandat allt utom svagdrickan.

P1040884 Även svagdrickan är i, så nu är det bara att vänta.

Här är originalreceptet: Dunderglöggen

Kommentera

