En textil brödkorg

Jag fick tyg över av ett tyg som jag sydde kuddar av för en tid sedan. Nu har jag använt en del av detta till att sy en brödkorg.

P1070248

Här kommer en liten beskrivning:

P1070233 Jag utgick från botten som består av en cirkel, med en omkrets på 70 cm. Jag använde en rund tallrik som mall. Siddelarna har måttet 72×17 cm. Jag klippte ut ett yttertyg, ett innertyg och ett vadderat mellanlägg.

P1070235 Lägg siddelens ytterdel och innerdel räta mot räta och mellanlägget underst. Nåla och sy ihop ovansidan med en raksöm.

P1070236Sy ihop siddelen räta mot räta,  som bilden visar, så att det blir en rundel.

P1070238Lägg ihop delarna till bottnen med mellanlägget emellan. Dela in bottnen i fyra delar.

P1070241 Dela även in siddelen i fyra delar.

P1070244Nåla fast siddelen med bottnen och sy ihop med raksöm och sicksack, eller med en overlocksöm.

Färdig!

P1070248

One thought on “En textil brödkorg

  1. Hej!
    Jag är jättesugen på att sy en eller flera egna brödkorgar! 🙂
    Är nyfiken på vadden du använder, heter den något speciellt och vart brukar man kunna hitta så tunn? Jag har kollat i min lokala tygaffär som förövrigt är super förutom att de mest bara hade skumgummi som alternativ.
    Tack på förhand! Svara gärna i min blogg eller i ett mail till mig för det är så lätt att missa annars! 🙂

Kommentera

