Ränderna går aldrig ur

Jag har fortfarande kvar av mina randiga tyger, som jag köpte för att ha till kuddfodral. Jag gillar dessa tyger och har tidigare sytt en brödkorg av tyget och nu har jag dessutom sytt grytlappar.

P1070335

Så här syr du grytlappar:

P1070303 Klipp ut 4 delar i tyg och 2 delar i mellanlägg. Välj ett mellanlägg som isolerar och som tål hög värme, 22×22 cm

P1070304 Lägg ihop delarna med mellanlägget emellan och rita upp linjer på diagonalen.

P1070305 Sy i de uppritade linjerna. Detta kommer hålla delarna på plats och ger även ett snyggt mönster.

P1070302Runt grytlappen ska det vara en snedremsa. Jag valde att klippa ut den i tyg. Man måste klippa ut snedremsan på diagonalen för att den ska gå att forma. Vik tyget på mitten och pressa med ett strykjärn. Vik och pressa kanterna mot mitten. Det går naturligtvis bra att ta en färdig snedremsa. Det går åt ca 2 m för båda grytlapparna.

P1070316 Tag ca 20 cm av snedremsan, vik den dubbel och sy ihop den med en raksöm. Detta kommer bli den del som du hänger upp grytlappen med. Dela denna del på två.

P1070313 Nåla fast snedremsan runt grytlappen. Vik upp snedremsan och lägg den kant i kant. Jag har rundat till hörnet för att det ska vara lättare att forma snedremsan runt kanten.

P1070314 Sy fast snedremsan med en raksöm.

P1070319 Vik över snedremsan till andra sidan och nåla fast den. Se till att snedremsan täcker raksömmen från andra sidan. Nåla även fast hängaren. Sy fast även denna sida med en raksöm. Sy nära kanten.

P1070326Vik upp hängaren och sy fast den för hand.

P1070338 Färdig!

P1070337Jag sydde grytlappar och en brödkorg i det linnefärgade tyget också.

P1070335P1070336

One thought on “Ränderna går aldrig ur

Kommentera

