Planering av årets projekt

Ny säsong, nya projekt och nya planer. Redan förra året började jag fundera på hur jag skulle få till baksidan av huset. Jag har samlat bilder och inspiration från nätet och från böcker och tidningar och jag börjar få en plan på hur det skulle kunna se ut.

IMG_0344

Baksidan består till största delen av gräs. Det är bra med en lite större yta gräs, som används till t.ex. kubbspel och att det finns möjlighet att sätta upp ett partytält (vi har ett partytält som jag tror är 3×6 m, som vi vill kunna använda). Men en gräsmatta är ganska tråkig, så något mer måste hända här. Kanske något som delar av ytan, så att man kommer in i ett nytt rum.

Till vänster skymtar altanen. Utanför uterummet växer en stor vintergrön buske, en idegran. Jag klipper den ganska hårt varje år och försöker få den att inte breda ut sig, men jag lyckas inte så bra med detta. Jag känner att den nu har tagit lite för stora friheter och även om den i och för sig är ett bra insynsskydd, så ar den nu för stor. Den ska alltså bort. Det finns ytterligare några buskar utanför altanen som lever lite farligt. Kanske tar jag bort även dessa när jag ändå är igång.

IMG_1512 P1070497Så här ser det ut när man kommer mot denna del av trädgården. Det är lite öppet och tråkigt ut mot gatan och mot en cykelväg som går utanför huset, men det ordnar sig när häcken spricker ut. Då har vi inte längre någon insyn i trädgården. Rakt fram här skulle jag vilja ha någon form av pergola och /eller spaljé.

Fortsättning följer…

Kram Malin

Kommentera

