Lite helgpyssel

Då var denna helg snart till ända och jag sitter i soffan och summerar vad jag har gjort.

Jag har väckt mina pelargoner från vintervilan. Jag har haft dem i ett förråd under vintern och de såg lite tråkiga ut, men jag tror nog att de ska sätta fart och växa och blomma igen. Jag har klippt ner dem rejält och även planterat om dem, samt tagit några sticklingar.

P1070513

Här kan du läsa mer om hur du bäst väcker dina pelargoner efter vintern.

Jag har planterat om några gröna växter. Efter vintern såg de lite ledsna ut och jag har gjort ett försök att muntra upp dem med lite ny jord. Några orkidéer fick en ny omgång med orkidékompost och jag tog även några sticklingar som jag har planterat i egna krukor.

P1070515

Jag har planterat i krukorna på altanen. Missade att fota dessa, så bilder får komma en annan gång. Förra helgen gjorde jag i ordning på altanen efter vintern och gjorde då en trist upptäckt. Jag hittade musbajs i en korg där jag hade kvar några värmeljus från förra året. Fyy!! Musen/mössen hade gnagt sönder aluminiumet och ätit av stearinet. Idag gjorde jag en ny upptäckt. Jag hade satt ut en musfälla och där satt nu en liten mus, död, som tur var. Jag hoppas att det bara blir denna fångst, så att den inte har en stor släkt som har bosatt sig på vår altan. Musfällan är i alla fall laddad med en ny ostbit.

P1070489Min rosmarin, som har övervintrat på altanen, blommar nu. Är det normalt?

P1070487Fikonet har också övervintrat på altanen och den har börjat få knoppar 🙂

P1070503Dags för en ny arbetsvecka, men det är väl snart fredag igen.

Kram Malin

3 thoughts on “Lite helgpyssel

  1. Härligt med övervintrat fikon & rosmarin!
    Hur övervintrar du pelargonerna? Har haft mina svalt och ljust men de har stuckigt iväg och blivit så rangliga … kanske varit bättre att ha mörkt? Jätte bra länk tips 🙂

    • Hej Pysselmoster!
      Mina pelargoner har stått svalt och ljust. De har vuxit en del under vintern och såg väldigt tråkiga ut. Jag tror att både dina och mina blir bra nu efter en klippning och nyplantering.
      Kram Malin

      • Tack Malin! Antagligen är jag för feg med saxen … 🙂
        Ska bättra mig med det!
        (ps – tror vi använder samma WP-tema fast vi har fått till väldigt olika utsende)

Kommentera

