Chokladkaka med gult täcke

Idag var det dags för mig att fixa fredagsfika. Detta var faktiskt den sista fredagsfika som jag ordnar på min nuvarande arbetsplats. Till hösten börjar jag jobba på en ny skola. En lite underlig känsla. Jag har varit på samma arbetsplats i 16 år, så jag antar att det är dags att röra på sig. Här är i alla fall receptet på kakan jag gjorde till dagens fika.
IMG_1557
2 st ägg
3 dl strösocker
150 gram smör , smält
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Glasyr

Drygt 100g smält smör 
3,75 dl florsocker
2 msk grädde
2 tsk vaniljsocker

Dekorera:

50 gram blockchoklad

GÖR SÅ HÄR

  1. Smält smöret. Vispa ägg och socker.
  2. Blanda mjöl, siktad kakao, vaniljsocker och bakpulver. Blanda ner i äggvispet. Blanda i smör och mjölk.
  3. Grädda i bakplåtsklädd långpanna ca. 30x40cm i 225 grader i ca. 12 minuter.
  4. Låt kakan kallna.
  5. Glasyren: Smält smöret, blanda i resten. Rör om tills det blandat sej till en slät smet. Bred den varma glasyren över den kalla kakan. Låt stelna.
  6. Smält lite choklad som ringlas över glasyren.

 

Njut av helgen!

Kram Malin

Kommentera

