Trädgårdsgång och pergola

Idag har jag jobbat vidare på vår gång bakom stenen. Som jag skrev häromdagen, så hade vi en smal gräsgång bakom ett land, som inte var någon hit för vår självgående gräsklippare (Rigmor). Hon fastnade alltid på denna gång och vi beslutade oss för att ta bort gräset och göra någon annan form av gång istället. Det fick bli en gång av tryckimpregnerade brädor, som vi redan hade hemma.

P1070831

Idag har jag nu jämnat till marken och lagt ut en markduk och därefter placerat ut brädorna, som min man har sågat till.P1070832 P1070833

Jag trodde att jag hade allt material hemma, men naturligtvis räckte inte markduken. Därmed fick jag inte avslutat detta projekt idag heller. Jag ska lägga småsingel mellan brädorna har jag tänkt och fylla ut med jord och växter vid sidorna. Men det får bli en annan dag.P1070848

 

Pergolan är ett annat projekt som vi startade upp för ett tag sedan. Vi är mer eller mindre klara med detta, men jag har nog inte visat några bilder ännu.

P1070836

Vi har svarta ribbor där bak och armeringsjärn på sidorna. Till golv fick det bli småsingel. Denna typ av stenar kommer jag också ha mellan brädorna på trädgårdsgången.P1070837

På båda sidor har jag planterat skogsklematisen Summersnow. Den ska vara starkväxande och kunna breda ut sig rejält. Min tanke/önskan är att den ska klä in hela pergolan. Jag hade tänkt ha armeringsjärn även som tak på pergolan, men min man tyckte det såg ut som ett fotbollsmål och jag är benägen att hålla med honom. Det kanske inte blir så när klematisen breder ut sig, men annars kanske det blir svarta ribbor där också. Vi får se.P1070847

 

Ha en bra vecka!

Kram Malin

 

One thought on “Trädgårdsgång och pergola

Kommentera

