Mer betong

Min man har gjort en grillbänk som står på vår ”kvällsuteplats”. Vi valde att göra en lite högre bänk som fungerar som arbetsyta och där man kan förvara grillen under bänken. Denna bänk gjorde vi helt i trä, men bänkskivan böjde sig och höll inte så bra. Nu har jag gjort en ny bänkskiva i betong.

P1080138 Den förra bänkskivan var svart och det blev ett ljusare och snyggare resultat med betongskivan. Dessutom hoppas jag att det ska hålla bättre nu.

IMG_0230Så här såg det ut innan, med den svarta träskivan.

 

P1080108 Här är formen som jag har gjutit i. Jag har använt formplyfa som botten i gjutformen. I hörnet har jag satt silikonlöv, som blir en fördjupning i skivan (se nedan).

P1080139

P1080109 Jag brukar använda Finjas finbetong. Dessutom behövs ett vattenpass för att få bänken i våg och olja (vanlig matolja) för att olja in formen så att betong släpper lättare.

 

P1080121 Dessutom gjöt jag ljusstakar i Pringleförpackningar, en hög kruka i en pappkartong och krukor och fågelbad som jag skrev om i mitt förra inlägg.

P1080140Nygjutna pringleljusstakar. Jag kan inte ha ute värmeljusen, för skatorna lägger beslag på dem. Vad ska de med dem till? Någon som vet?

Ha det fint!
Kram Malin

3 thoughts on “Mer betong

  1. Så jättefint! Blir själv sugen på att prova på att gjuta i betong. Ska leta formar nu! Ha en bra sommar Malin!

  2. Jättefina saker du gjuter..
    Har gjutit lite olika krukor själv med färgpigment som jag sedan har polerat fram stenen i betongen med diamantskiva..
    Blir också snyggt.

Kommentera

