Muurikka

På sommaren blir det inte mycket TV-tittande, särskilt inte denna sommar när det varit så varmt. Men det är ett program som jag försöker följa och det är ”Sommar med Ernst”. I ett av hans första program denna säsong, var det dock inte jag som blev inspirerad, utan min man. Ernst lagade mat på en spishäll och det såg mycket effektfullt och läckert ut. Här hemma är det min man som står för den mesta matlagningen och genast började han leta spishällar på nätet. Det blev tillslut ett inköp och den har använts flitigt under sommaren.

DSC_0220 DSC_0223  Denna rätt är inspirerad av det som Ernst lagade i sitt program. Köttet är fläskytterfilé med instuckna korvbitar, inlindade med bacon som därefter grillats. Potatis och grönsaker är tillagade på stekhällen.

IMG_2288En annan kväll blev det paella med havskräftor, musslor, kyckling, korv, ris och grönsaker.

Det ser så festligt ut på denna stekhäll och det är trevligt att maten kan tillredas bland gästerna, medan de tar en drink i trädgården.

Denna modell är av märket Muurikka, men det finns säker andra på marknaden som också funkar fint.

Ha det gott!
Kram Malin

2 thoughts on “Muurikka

  1. Hej Malin! Jag lärde mig att steka pannkakor på en muurikka öven öppen eld i somras. Nu har vi kommit hem och undrar om det funkar bra att sätta en muurikka på en klotgrill eller hur gör ni?
    Mvh Susanne

Kommentera

