En liten vägg av Bambu

Jag försöker tänka att trädgården ska indelas i rum. Tidigare i år byggde vi en pergola och den placerade jag utmed häcken, för jag ville komma åt den skugga som häcken gav och att häcken skulle bidra med en vägg bakom pergolan. Men jag har haft en tanke att dela av gräsmattan vid kanten av pergolan, för att därmed få en tydligare vägg.

 

Före:

DSC_0507Här är pergolan som vi byggde i början av sommaren. Altanen som ligger mitt emot ligger i söder, så där är full sol hela dagen. Denna plats är därför en skuggig plats där man kan få svalka varma dagar.

DSC_0503Jag är inte så förtjust i den vidsträckta gräsmattan, utan vill ha något som delar av den.

Efter:

DSC_0519Jag köpte två bambu av sorten Bimbo, när de sålde ut dem för halva priset (det gäller ju att tänka ekonomiskt). Dessa planterade jag i gräsmattan ut från pergolan för att förstärka rumskänslan  och för att dela av gräsmattan något.

På den högra sidan av pergolan har jag också en bambu, även den en Bimbo och mitt emot har jag två stora bergbambu, som jag inte vet namnet på (Jumbo kanske). Min tanke är att dessa vackra växter ska bilda en helhet. De är dessutom vintergröna, så förhoppningsvis är de vackra hela året.DSC_0515Nu har platsen blivit lite mer ombonad och den långa gräsmattan har delats av.

Ha det bra!
Kram Malin

 

3 thoughts on “En liten vägg av Bambu

Kommentera

