Virkad flaska

Under julen har jag (och min man) renoverat mitt arbetsrum. Väggar och tak är nu vita, vilket gör det möjligt att få in färg i olika detaljer. Jag bestämde mig då för att virka runt flaskor, som jag ska ha på hyllan ovanför symaskinen. Nu är en av flaskorna klar.

P1080533

 

P1080535Så här gör man:

  • Jag valde ett bomullsgarn och använde virknål nr. 4, men du kan naturligtvis använda vilket garn du vill och anpassa virknål efter garnet.
  • Lägg upp luftmaskor, så att det räcker runt botten på flaskan. Jag lade upp 40 luftmaskor runt denna flaska (en vinflaska)
  • Sätt ihop luftmaskorna till en ring med en smygmaska.
  • Virka fasta maskor (40 fm, varje varv), tills du når till flaskhalsen. Byt färg om du vill.
  • Virka ihoptagningar (hoppa över en maska) jämt fördelat under varvet, så att fodralet passar runt flaskan.
  • När fodralet är lika stort som flaskan, klipper du av garnet och fäster alla trådar.

Lycka till!
Kram Malin

One thought on “Virkad flaska

  1. Ping: Flaskorna är klara | Malins trädgård och pyssel

Kommentera

