Rawfoodkokosbollar

Något gott till fikat. Ibland blir man väldigt sugen på något sött, gärna choklad, för min del. Jag försöker att leva ganska nyttigt, jag tränar en del och tänker på vad jag stoppar i mig, men lite go fika vill man ju också ha. Här kommer ett recept som kan kombinera detta, nämligen goa chokladbollar, men utan socker och utan smör och tro mig, de är riktigt goda dessutom.

P1080771

Ingredienser
  • 20 st färska dadlar
  • 1/2 tsk vaniljsocker, eller 2 tsk vaniljpulver
  • 1/2 dl grovhackade cashewnötter
  • 1/2 dl grovhackade mandlar
  • 2 1/2 dl fiberhavregryn, alternativt vanliga havregryn
  • 4-5 msk kakao
  • 1 koppar espressokaffe
  • 1 nypa flingsalt
  1. Börja med att kärna ut dadlarna och släng bort kärnorna. Lägg dadlarna i en bunke.
  2. Tillsätt övriga ingredienser och mixa med en stavmixer.
  3. Forma till runda bollar och rulla i kokosflingor
  4. Ställ in bollarna kallt innan servering.

 

Här hittar du originalreceptet:

Mitt kök

 

Ha det fint!
Kram Malin

One thought on “Rawfoodkokosbollar

  1. Låter gott. Idag var jag faktiskt sugen på chokladbollar, men nej tänkte jag det ska jag inte göra. För fett och ohälsosamt. Och så ser jag det här receptet! Tack för det.
    Luna

Kommentera

