En kavaj inspirerad av Odd Mollykofta

Häromdagen blev jag sömnadssugen. Jag kände att det var väldigt länge sedan jag sydde något klädesplagg till mig själv. Det har mest blivit kuddfodral, grytlappar och gardiner, men nu var det dags för klädsömnad. Jag hittade ett riktigt fint tyg i ull, som påminde om Odd Mollykoftorna och då tänkte jag att jag skulle sy en kofta/kavaj i denna stil.

Nu är den klar:

P1080809 P1080811

 

Jag utgick från ett kavajmönster, som jag ändrade en del i, men det var en bra grund.

P1080779 Här är tyget.P1080781Mönsterdelarna.

P1080787
Jag började med att sy ihop kragens ovansida.

P1080789
Jag klippte av sömsmånen i hörnet, sedan vrängde jag kragen och pressade den.

P1080792Framstycket och bakstycket lade jag räta mot räta och därefter sydde jag fast kragen i halsringningen. Infodringen fram vikar man över kragen och även denna sys fast. Jag har använt en overlocksöm, som både syr ihop och kastar över kanten.

P1080796 Dags att sy ihop sidsömmar…P1080795…och ärmarna. Ärmarna sydde jag fast i ärmhålet räta mot räta.

P1080798Nu börjar det likna något.

P1080793Ficklocken och slejfen bak, vändsydde jag och pressade dem, innan jag sydde fast dem på kavajen.

P1080803 P1080806På ficklocken och på slejfen där bak, sydde jag fast små rosetter.

Här är det färdiga resultatet:

P1080802 P1080805

 

Ha det fint!
Kram Malin

 

3 thoughts on “En kavaj inspirerad av Odd Mollykofta

  1. Så snygg!! Har precis köp likadant tyg på skroten. Undrar hur du tvättat det? Ullprogram å ulltvätt antar jag men vill gärna ha råd från dig! Tack!

Kommentera

