En ny trädgård till en go vän

En kompis till mig frågade för ett tag sedan om jag kunde hjälpa henne med hennes trädgård. Hon ville få lite goda råd om hur hon skulle plantera, vilka växter hon skulle välja och om jag hade några tips på hur det skulle kunna bli mysigare. Vad hon kanske inte hade räknat med var att jag skulle gå ”all in” och få henne att gräva bort större delen av gräsmattan och flytta runt på alla växter hon hade. Det är ju så roligt att planera trädgård, så jag kunde inte låta bli att göra det grundligt och det är kul att hjälpas åt med allt grävande och fixande.

Hon bor i ett parhus med en liten täppa på framsidan som bestod av en gräsmatta och några olika perenner runt om. En låg häck delar av tomten mot grannen.

IMG_3649Här är en bild som visar hur det såg ut mitt i förödelsen. Flera av perennerna grävdes upp. Vi jordförbättrade, delade perenner och flyttade runt på växter.

På bilderna här under börjar det bli klart. Gräsmattan har fått en rund form och växterna har fått nya platser.

IMG_3651 Två skifferstenar markerar ingången till gräsrummet. På gräsmattan skulle det passa fint med två låga solstolar till nästa säsong. Tomten ligger åt söder och det är sol större delen av dagen.

IMG_3652Ut mot gatan växer lavendel. I landet innanför lavendeln växer några olika perenner såsom liljor och höstaster. Två nyinköpta bambu ska bilda en vägg mot gräsmattan, så man kan få en egen liten vrå om man vill. Bambun är dock lite klen ännu, men de kommer nog snart att breda ut sig. I detta land kommer det även att finnas några trampstenar, så man kan ta sig fram i landet när man behöver rensa och fixa.

Det ska bli kul att se hur det blir nästa säsong, när växterna får växa till sig lite mer.

Nu har vi grävt hela dagen, så armar och händer är slutkörda. Jag tror att vi båda kommer sova gott inatt.

Ha det fint!
Kram Malin

One thought on “En ny trädgård till en go vän

Kommentera

