Uteköket är klart

Vi har nu blivit klara med vårt utekök. Det är inget kök med rinnande vatten och diskho, utan en plats där man kan tillaga maten i vår muurikka och där man kan grilla.

För några år sedan byggde vi en grillbänk där vi förvarar vår grill. När man ska grilla drar man helt enkelt fram grillen och grillbänken fungerar som en avlastningsplats. När vi sedan köpte vår muurikka i början på förra året, så kände jag att jag ville ha en bra plats även för denna. Vi har klurat hit och dit hur detta skulle se ut och nu äntligen har vi fått ihop en bra lösning.

P1090564

Här ovan är den färdiga platsen. Till vänster, bakom de svarta ribborna, har vi grillen. När man ska grilla får man helt enkelt öppna luckan och köra fram grillen. Till höger står muurikkan (en stekhäll). Gasbehållaren till denna, står under bänken, bakom den högra luckan. Till höger har vi byggt en bänk.

Vi gjorde så här:

P1090503

Vi utgick från grillbänken som vi gjorde för några år sedan. De främre stolparna är fastsatta i stolpskor i marken och de bakre är förankrade i väggen. Min man har snickrat en ram som betongskivan ska vila på och skruvat ribbor på sidan.

 

P1090504 Sittbänken är förankrad i ribborna på ena sidan och i väggen på höger sida.

 

P1090509 Jag har gjutit en betongskiva som muurikkan ska stå på. Det gick åt tre säckar betong. Ovanför grillen hade vi en betongskiva sedan tidigare, som jag gjorde förra året.

P1090507 Det blev en del ribbor att måla.

 

P1090520 Mittendelen, dvs den del där muurikkan ska stå, är avdelad. Jag tyckte nämligen att det skulle vara snyggt och praktiskt med en hylla under bänken.

P1090529

 

Det färdiga resultatet:

P1090563P1090555P1090554

P1090565

Jag hoppas att vi har några kvällar kvar denna säsong där vi kan utnyttja vår matlagningsplats. Sensommaren har varit fantastisk och om det fortsätter så här, så ska vi nog kunna laga mat här ett tag till.

Ha det fint!
Kram Malin

 

5 thoughts on “Uteköket är klart

  1. Vad fint ert utekök blev!
    Jag har också inspirerats av er brädgång under lönnen och haft trevligt medan jag bland annat läst och tittat på bilder från dina trädgårdsbesök. Tycker du har ett bra öga för fina och roliga detaljer!
    Ha en skön helg!

  2. Ping: Sommarens projekt | Malins trädgård och pyssel

Kommentera

