En skön helg

En skön helg börjar gå mot sitt slut. Solen har visat sig en hel del och vi har tillbringat ganska mycket tid i trädgården – härligt.

image

Här är ingången till trädgården. Här växer olika sorters gräs och de visar sig nu från sin bästa sida. Prydnadsgräs är verkligen en tacksam och vacker växt och nu är den som finast med sina vippor. Jag är särskilt förtjust i denna miscantus med röda vippor, som syns till väster på bilden här ovan. Även under vintern är prydnadsgräs vacker. Även om gräset vissnar, så står den som en vacker siluett under hela vintern.

image

Denna del av trädgården ser man inifrån vårt vardagsrum, så här har jag valt flera växter som är vackra även på vintern, såsom prydnadsgräs och vintergrön buxbom och bambu.

image

Förra året köpte jag en Korstörne. Den slår ut sent på säsongen, så jag trodde nästan att den inte hade överlevt vintern. Den har dock varit vacker under hela sommaren och de späda bladen är nästan självlysande i solljuset. Bambun satte jag också förra året. Även den har satt fart och bildar nu den vägg mot pergolan som jag hade ambition att det skulle bli.

image

Min man klippte kanterna på gräset i lördags. Direkt blev hela trädgården städad och snygg. Kärleksörten blommar fint nu och den är vacker lång tid under säsongen, både innan den slår ut och under sin blomning. I bakgrunden skymtar våra Dahlior som också är en tacksam växt med lång blomning. Nackdelen är att man måste gräva upp knölarna på vintern och förvara dem frostfritt. Det är dock värt detta besvär.

Ha en fin vecka!

Kram Malin

Kommentera

